Kako digitalna transformacija utiče na sve svere našeg života i rada, tako i savremeno životno i radno okruženje doživljava dramatične transformacije.
Temu vezanu za radno okruženje započeli smo u jednom od naših prethodnih blog tekstova, gde smo napomenuli da, pored pojave novih oblika rada i radnih pozicija javlja se i nova organizacija radnih mesta.
Zamimljivo je da pojam striktnog i definisanog radnog mesta počinje da se gubi i da je sve više relacija poslovno/privatno isprepletena.
Tako da dolazi do pojave čitavih grupa i pod kategorija freelans poslova koji zahtevaju drugačiji pristup u organizaciji prostora, a nije zanemarljiva činjenica da je značajan uticaj i na organizaciju vremena.
Zato, kroz ovaj tekst fokusiraću se na prostornu organizaciju, a verute mi (iz iskustva) da dobra prostorna organizacija utiče i na dobru vremensku organizaciju.
Freelans radno okruženje svakako podrazumeva rad od kuće i navodim osnovne pravce u kojima može ići prostorna organizacija.
- Radna pozicija/kutak u okviru dnevnog boravka
- Izdvojena soba/prostorija namenjena za rad
- Organizacija u zavisnosti od delatnosti
Radnu poziciju/kutak u okviru dnevnog boravka/sobe možemo formirati tako što ćemo pozicionirati radnu jedinicu (radni sto, stolica, police) što povoljije u odnosu na izvor svetlosti. Ovo je slobodno mogu reći najvažnije pravilo. Pravilo dobre pozicije radne jedinice prema svetlosti ne možemo baš uvek povoljno realizovati, najčešće zbog položaja sobe prema stranama sveta a nije redak slučaj i zbog neadekvatnog odabira boje zidova u samoj prostoriji. Zatim tu je i faktor veličine otvora u prosotriji koji može doneti dosta ograničenja.
Ali zato evo nekih primera dobre dobre realizacije…
Izbor adekvatnog stola i stolice u zavisnosti od vaših potreba i specifičnosti posla koji radite je takođe izuzetno važno. Kod adekvatnog odabira stola važno je da je visina stola dobro prilagođena da bude udobno kada radite, u zadnje vreme na tržištu su se pojavili i stolovi kojima možete menjati poziciju visine.
U formiranju radne pozicije svakako je najvažniji izbor adekvatne radne stolice koja ispunjava ergonomske karakteristike i koja obezbeđuje pravilno i udobno sedenje tokom rada.
Police su naravno neizbežan deo radnog kutka i tu svakako možete ispoljiti svoju kreativnost u izradi (ako ste ljubitelj DIY projekata).
Ograničenje pretvorite u prednost…
Izdvojena soba/prostorija koja je namenjena za rad pruža više mogućnosti u organizaciji prostora tako da možete organizovati i dva radna mesta ako je to neophodno. Odlična ideja može biti i deo organizacije prostora za prijem stranaka/kijenata. Osnovne principe koje smo naveli kada je upitanju pozicioniranje radnje jedinice važe i u ovom slučaju, samo što sada imamo više prostora za kombinovanje i realizaciju.
Više prostora za kombinaciju i realizaciju…
Sve češće susrećemo se i sa potrebom organizacije prostora u okviru stana ili kuće za organizaciju zanatskih ili umetničkih aktivnosti. Ovde je organizacija prostora nešto kompleksnija. Zanatske ili umetničke delatnosti zahtevaju svakako više prostora zbog neophodnog materijala, alata i prostora za izvođenje pojedinih radnih operacija.
Naravno, nije ne izvodljivo organizovati zanatski kutak u malom prostoru…
Složićete se da je zanatskom ili umetničkom kutku daleko živopisnije i malo neobaveznog nereda je više nego poželjno 🙂
Naravno, ovo su osnovne smernice u organizaciji freelans radnog okruženja, i za kraj…
Pravilo i izazov : U što manje prostora, smestiti sve što vam je neophodno – minimalizam je prioritet.
Autor teksta i urednik bloga: Nataša Komlenović dipl.inž.arh.