Početak godine donosi nam izuzetno značajan jubilej na polju umetnosti, zanatstva, dizajna i arhitekture. 100 godina od rađanja jedinstvene i nesvakidašnje ideje Bauhausa koja će pokrenuti novi tok progresivnih ideja koje i dan danas ispirišu umetnike, dizajnere i arhitekte.
Šta je to što Bauhaus školu koja je nastala 1919.g u Vajmaru (Nemačka) čini jedinstvenom?
To je svest o zajedničkoj društvenoj odgovornosti i društvenoj etici kojom je osnivač Valter Gropijus neraskidivo povezao ideju Bauhausa sa programom državne škole u Vajmaru aprila 1919.g.
U početku, ovim programom, naglašene su dve ideje: Prva ideja, se poziva na jedinstvo svih kreativnih umetnosti pod okriljem arhitekture, a druga na rekonstrukciju zanatskih veština od strane umetnika. Treća ideja koja će biti dodata 1923.g kao treći programski cilj, je proširen zahtev za ponovnim ovladavanjem osnovama zanatskog rada.
Ova snažna ideja/pokret/škola već punih sto godina inspiriše arhitekte, dizajnere, umetnike… i u tu čast 06.04.2019.g biće otvoren prvi muzej posvećen ideji Bauhausa i njenom revolucionarnom umetničko/dizajnersko/arhitektonskom izrazu.
Muzej će biti otvoren u Vajmaru, odakle je i potekla ideja Bauhausa. Nosioci projektnog rešenja su berlinski arhitekta Heike Hanada u partnerstvu sa Benediktom Tononom i to će biti prostor u kome će prvi put biti pretstavljene zbirke objekata i projekata nastalih u periodu 1919-1926.g (nakon toga škola je bila preseljena u Deasu zbog finansijskih i političkih pritisaka)
Koncept muzeja je zamišljen kao monolitna kocka koja se nalazi na betonskoj osnovi. U eksterijeru rešenje je definisano horizontalnim plutajućim pločama sa neprozirnim staklom i asimetričnom mrežom finih crnih linija koje stvaraju usklađeni ritam.
Objekat nudi neočekivane perspektive, uokvirene poglede i iznenađujuće vizuelne veze između spoljašnjeg i unutrašnjeg prostora.
Novom muzeju Bauhausa može se pristupiti iz dve tačke, terase koja izlazi na park u nivou podruma i na ulazu šest metara više na nivou ulice sa druge strane.
Pored toga što povezuje grad sa parkom u neposrednoj blizini, njegova lokacija je izuzetno značajna jer se nalazi između javnog zelenog prostora nastalog tokom Vajmarske Republike i monumetalnog foruma u neposrednoj blizini nastalog krajem tridesetih godina.
U noćnom ambijentu objekta dominiraju 24 bele LED liniske svetiljke koje naglašavaju geometriju zgrade.
Enterijer ima više karakter industrijskih radionica nego klasična muzejska postavka jer je jasna ambicije za uključivanjem posetioca u aktivnosti samog muzeja.
Arhitekte su izuzetno zadovoljne izborom lokacije između dva istorijska elementa u prostoru, jer je na taj način akcentovan značaj Bauhausa u određenom istoriskom kontekstu.
U tom smislu, muzej naglašava, da Bauhaus nije samo skup brilijantnih umetnika i arhitekata, već snažna intelektualna ideja koja je i danas izuzetno relevantna.
Izvori: Heike Hanada Benedikt Tonon Architekt
Autor teksta i urednik bloga: Nataša Komljenović dipl.inž.arh.