Sredinom 2023.godine stupile su na snagu nove izmene i dopune Zakona o ozakonjenju objekata. Kako smo i očekivali, proces se nastavlja prema već utvrđenim pravilima koja su postavljena još 2015 i 2018.godine. Objekat koji se može ozakoniti potrebno je da bude vidljiv na satelitskom snimku teritorije Republike Srbije iz novembra 2015.godine. Odnosno svi objekti sagrađeni zaključno sa 27.novembrom 2015.godine.
Zato, još jednom naglašavamo da objekti izgrađeni nakon 27.11.2015. godine ne mogu biti predmet ozakonjenja / legalizacije.
Uprkos činjenici da nam je izdvojen Zakon o neleganim / nezakonitim objekima (izdvojen iz Zakona o planiranju i izgradnji) doneo efikasnija rešenja, nakon 8 godina primene i dalje se nelegalna gradnja doživljava kao moguće rešenje i opcija. U praksi se često srećem sa situacijom da me klijenti pitaju: da li mogu pristupiti nekoj manjoj gradnji ili dogradnji stambenih i pomoćnih objekata, a da kasnije pribavim neophodne papire za izgradnju. Odgovor je: Ne nikako!
Predugo su „mogućnosti“ nelegalne gradnje tolerisane, pa i ne čudi što je još uvek prisutna neinformisanost kako u prigradskim naseljima, tako i u manjim ruralnim sredinama. Činjenica je da procedure ozakonjenja za neke objekte traju decenijama, iz raznoraznih razloga, ali jedan od češćih je nezainteresovanost klijenata za komunikaciju sa gradskim urbanističkim službama, a često i efektan izgovor gradskih uprava da su pretrpani predmetima i da nemaju dovoljno sručnog kadra za realizaciju poslova.
Rezultat je prisunost ogromnog broja nelegalnih objekata, pa tako prema skorašnjem NALED –ovom istraživanju sa kraja 2023. godine, imamo dva miliona nelegalnih objekata i još 2,7 miliona objekata koji iz različitih razloga nisu upisani u katastar.
„ Prema raspoloživim podacima, u Srbiji postoji više od dva miliona nelegalnih objekata, dok se još 2,7 miliona objekata nalazi van evidencija katastra, što je ozbiljan izazov u domenu urbanističkog planiranja i budućih investicija u nekretnine. Izveštaji pokazuju da bi sprovođenje legalizacije sadašnjim tempom trajalo još nekoliko decenija , dok su gubici koje trpi država, građani i privreda izuzetno veliki. Efikasan način rešavanja ovog pitanja leži u postupku masovnog ozakonjenja koje bi se sprovodilo po pojednostavljenoj, automatizovanoj proceduri. „
Izvor: https://naled.rs/vest-resavanje-prioritetnih-imovinsko-pravnih-pitanja-u-fokusu-naled-a-u-2024-8556
NALED smatra da je pravni okvir za upravljanje nepokretnostima u Srbiji nedovoljno osavremenjen, te ga je potrebno uskladiti sa kapacitetima naše uprave i pravosudnog sistema. Reforma imovinsko-pravnih odnosa na nepokretnostima će biti jedan od fokusa NALED-a u 2024. godini. To su reforme u kojima će biti nephodno učešće civilnog i biznis sektora.
Tako da dok ne nastupe sledeće sistemske promene koje nagoveštava NALED, potrebno je da projektantski, geodetski i pravi sektor dalje gura proces ozakonjenja prema aktuelnim pravilima igre (Zakon o ozakonjenju objekata).
Da ne bude kako samo kritikujem klijente i gradske uprave za neefikasnost sprovođenja postupka ozakonjenja, naglasiću da je i tehničko – geodesko – pravni sekor prečesto nedovoljno spreman da zajednički sagleda probleme koje donosi pitanje rešenja pojedinačnih slučajeva u ozakonjenju. Te tako imamo gubljenje vremena u realizaciji usklađivanja podataka. Svakako da je pre uvođenja elektronskog katastra ovo bio jedan od ključnih problema za realizaciju, ali sada kada su nam svima podaci dostupni, nedopustivo je da gubimo vreme na usklađivanje informacija kada se nedoumice mogu razrešiti uvidom u elektronski katastar i svakako izlaskom na teren (što je sastavni deo tehničko -geodetske usluge).
2024.godina donosi mogućnost svim učesnicima procesa ozakonjenja (nakon usvojenih manjih korekcija Zakona sredinom 2023.godine) da efikasnije pristupe rešavanju pitanja nelegalnih objekata i da su kooperativniji u samoj realizaciji.
Zato upućujem apel svim potencijalnim klijentima, ako ste još uvek u dilemi !? da li legalizovati objekte koje imate u „posedu“? Naglasiću, da njihovo prikljućenje na infrasrukturu (struja, voda,kanalizacija, grejanje) nije moguće jer je zakonski onemogućeno. Takođe, ako želite da vršite promene na nelegalnim objektima (adaptacije, sanacije, rekonstrukcije), realizacija je oblokirana – jer za nelegalne objekte nije moguće u redovnoj proceduri pribaviti građevinsku dozvolu za planirane radove!
Kako su olakšice u postupku i dalje aktuelne, skrećem pažnju na naš tekst:
https://arhingreen.rs/ozakonjenje-objekata-i-olaksice-u-postupku/
U kome vam donosimo informacije o taksama koje se nisu menjale u postupku ozakonjenja. Takođe i tekst u kome vam pojašnjavamo koja vam je dokumentacija potrebna za realizaciju ozakonjenja.
https://arhingreen.rs/ukljucimo-se-u-proces-ozakonjenja-objekata/
Ujedno još jednom naglašavam koji objekti mogu biti ozakonjeni:
- Objekti izgrađeni bez građevinske dozvole, kao i objekti izgrađeni na osnovu građevinske dozvole ali je došlo do odstupanja od projekta na osnovu koga je pribavljena građevinska dozvola
- Objekti koji se mogu uskladiti sa važećim planskim dokumentom u pogledu namene i spratnosti
- Objekti koji su u stepenu završenosti propisani Zakonom – objekti na kojima su izvedeni grubi građevinski radovi sa formiranim konstruktivnim sklopom (objekat mora posedovati noseće elemente: temelj, armirano-benski ili čelični stubovi sa gredama, armirano betonsku tavanicu, krovnu konstrukciju) ali na kojima nisu izvedeni/postavljena spoljna stolarija, nisu izvedeni radovi unurašnjih instalacija, ni završni radovi (fasaderski, podopolagački, stolarski, molerski i sl.)
Toliko ovog puta o nelegalnim objektima i nedumicama oko mogućnosti ozakonjenja.
Ako su vam neophodna dodatna pojašnjenja slobodno nas kontaktirajte telefonom 063/580-469, ili uputite pitanje na sledeću meil adresu: [email protected]
Takođe upit za ponudu izrade neophodne dokumentacije za ozakonjenje i proveru statusa vašeg objekta u katastru možete poslati na meil: [email protected]
Autor teksta i urednik bloga: Nataša Komljenović dipl.inž.arh.