Skip to main content

Zašto je važno pribaviti LOKACIJSKE USLOVE pre početka gradnje objekta (1/3)

20 Jul 2015

Zašto je važno pribaviti LOKACIJSKE USLOVE pre početka gradnje objekta (1/3)

Planiranje i izgradnja objekta za svakog Investitora pretstavlja izuzetno složen proces, bez obzira dali je to u pitanju manje zahtevan objekat (kuća za stanovanje, vikend objekat gde je predviđen povremeni boravak korisnika) ili je u pitanju objekat kompleksnog poslovno-komercijalnog sadržaja i funkcije. 

Prvi korak u planiranju je izrada Idejnog rešenja i Idejnog projekta.

U ovoj početnoj fazi razmišljanja izuzetno je važna uloga arhitekte  koji će pomoći da se ideje prevedu u prostornu zamisao. Početna ideja u komunikaciji sa arhitektom najčešće se transformiše u više prostornih mogućnosti koje će dovesti do odgovarajućeg idejnog rešenja a zatim i Idejnog projekta.

Kako bi došli do odgovarajućeg idejnog koncepta izuzetno je važno da napočetku Investitor pribavi informaciju o lokaciji od opštinski službi koje su nadležne za konkretnu lokaciju na kojoj će se graditi budući objekat.

Šta je ustvari Informacija o lokaciji?

Informacija o lokaciji je zvanični dokument opštine na kojoj se gradi objekat u kome su definisani uslovi za izgradnju. Ovim dokumentom su definisani urbanistički parametri (procenat izgrađenost, indeks izgrađenosti, dozvoljena spratnost budućeg objekta…) kao i drugi parametri koji su neophodni arhitekti kako bi adekvatno pristupio izradi idejnog rešenja.

Koliko je važan ovaj dokument na početku ide u prilog i činjenica (ako bez ovog dokumenta sa arhitektom dogovarate/realizujete idejno rešenje sigurno ste na pogrešnom put jer nemate osnovne smernice za konkretnu lokaciju i dolazite do rešenja za koje nećete dobiti lokacijske uslove).

Drugi korak  u planiranju je pribavljanje lokacijskih uslova čiji je sastavni deo i Idejno rešenje, zatim katastarsko-topografski plan, kopija plana i izvod iz lista nepokretnosti.

Ako ste pristupili izradi idejnog rešenja u skladu sa informacijom o lokaciji dobrim delom ste adekvatno pripremili dokumentaciju za ishodovanje lokacijskih uslova. U realizaciji idejnog rešenja pomažu i podaci iz katastarsko-topografskog plana, kao i  kopija plana i list nepokretnosti.

Treći korak u ovom procesu je podnošenje zahteva za dobijanje lokacijskih uslova koji se podnosi nadležnoj opštinskoj službi koja izdaje lokacijske uslove.

Svaki Ivestitor koji je je već planirao i realizovao neki objekat zna koliko ovo može biti dugotrajan proces (naročito ako se prvo ne ishoduje informacija o lokaciji) i da su srpljenje i upornost jedini put do realizacije.

Još bih napomenula da je proces ishodovanje lokacijskih uslova od 2015.g značajno efikasniji jer je ishodovanje dokumentacije omogućeno preko sistema za elektronsko podnošenje prijava (eDozvola).

I na kraju,samo da napomenem da je ovo prvi korak na putu do dobijanja građevinske dozvole.

O budućim koracima koji slede u ovom procesu čitajte u narednom blogu.

Nataša Komljenović

About Nataša Komljenović

Osnivač i vlasnik agencije za projektovanje i inženjering ArhInGreen iz Novog Sada. Član je Inženjerske Komore Srbije od 2005.godine. Od 2013. godine je licencirani inženjer za energetsku efikasnost i prati permanentnu obuku Inženjerske Komore Srbije u oblasti energetske efikasnosti.

Related Posts

Koji su ciljevi Ozakonjenja objekata? Zašto je važno da se realizuje?

Nešto pre više od godinu dana, bavili smo se temama vezanim za Ozakonjenje objekata.Pitanje ozakonjenja...

Kako poboljšati performanse objekta i uštedeti

Optimizacija životnog i radnog prostora O značaju energetske efikasnosti novog ili postojećeg objekta već smo...

Zašto i kako graditi niskoenergetske kuće

Zašto se odlučiti za koncept niskoenergetske kuće Pitanje energetske efikasnosti objekata poslednjih godina postalo je...

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*